Działalność gospodarcza – jak ją zamknąć?

0
1778
jak zamknąć firmę?

Każda osoba, która decyduje się na otwarcie własnej działalności gospodarczej, zdaje sobie również sprawę, że jest to ryzykowne. Czasami może się nie udać i wtedy, należy zamknąć firmę. Jeżeli do tej pory prowadziliśmy jednoosobową działalność gospodarczą, aby ją zamknąć, trzeba dokonać wyłącznie kilku formalności. Jakich?

Zamykanie działalności gospodarczej

Jednym z najważniejszych elementów, podczas zamykania działalności gospodarczej jest sporządzenie spisu z natury. Służy on głównie do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego. Spis z natury składa się nie tylko z towarów, surowców oraz półwyrobów, uwzględnić w tym trzeba również wszystkie braki oraz odpady.

O realizacji spisu z natury, zawsze należy zawiadomić naczelnika Urzędu Skarbowego, co najmniej 7 dni przed jego wykonaniem.

Majątek firmy

Oprócz spisu z natury, należy również wykonać spis majątku. Powinny się w nim znaleźć wszelkie środki trwałe oraz wyposażenie. Dzięki temu możemy bez problemu oszacować dochód, który uzyskamy po sprzedaży środków trwałych.

Każdy przedsiębiorca musi też zapłacić zaliczkę na podatek za ostatni miesiąc. Takie rozliczenia trzeba dokonać do 20 dnia następnego miesiąca. Przedsiębiorca składa też deklarację roczną.

Przeczytaj też: http://blogopracy.net.pl/praca-zdalna-czy-kazdy-moze-ja-wykonywac/

Jak rozliczyć podatek VAT podczas zamykania działalności gospodarczej?

Gdy decydujemy się na zamknięcie działalności gospodarczej, musimy również wykonać rozliczenie podatku VAT. Najczęściej wykorzystywany jest do tego spis z natury. Gdy już poznamy koszty działalności, możemy obliczyć kwotę, którą musimy rozliczyć w Urzędzie Skarbowym.

Przedsiębiorca zamykający własną firmę zobowiązany jest do złożenia formularza VAT-Z. Jest to dokument potwierdzający zamknięcie działalności. Oprócz tego, należy również złożyć ostatnią deklarację VAT.

Gdy mamy już gotowy spis z natury, musimy złożyć wniosek CEIDG-1, informujący o zamknięciu działalności gospodarczej. Po złożeniu wniosku, ZUS przygotuje nam specjalny druk, który będzie potwierdzeniem wyrejestrowania przedsiębiorcy jako płatnika składek.

Jeżeli posiadaliśmy kasę fiskalną, naszym obowiązkiem jest zakończenie trybu fiskalnego na kasie. Jak to zrobić? Wykonujemy raport okresowy, a następnie powiadamiamy Urząd Skarbowy w celu odczytu pamięci kasy fiskalnej. Otrzymamy również wniosek o wyrejestrowaniu kasy.

Źródło: https://laserowka.pl/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ